Kraków: 503 618 066,      Katowice: 780 150 343

KRĘGOSŁUP ZA KIEROWNICĄ

Gabinety Lekarskie, Osteopatia, Rehabilitacja,
ból kręgosłupa, ból kręgosłupa podczas jazdy, ból pleców podczas prowadzenia samochodu, dobry nawyk prowadząc samochód, drętwienie nogi, drętwienie nogi podczas jazdy, ograniczenie ruchomości odcinek szyjny, prowadzenie samochodu prawidłowa pozycja, prowadzenie samochodu właściwe ułożenie rąk, samochód czy publiczny transport, zmiany w ciele od prowadzenia samochodu,
0

W dzisiejszych czasach prowadzenie samochodu staje się normą. Mając do wyboru skorzystanie z samochodu oraz publiczny transport, oczywistym jest że postawimy na wygodę i niezależność. Samochód odciąża nas w wielu aspektach, jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że długie i intensywne przebywanie za kierownicą może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie – powodując zmiany w ciele w szczególności – kręgosłupie.
W samochodzie spędzamy średnio 3 lata i 11 miesięcy życia, z czego 2 lata i 7 miesięcy spędzamy za kierownicą, a 1 rok i 3 miesiące jako pasażer (raport dla marki Citröen – „Nasze życie w samochodzie”, 2016).

Co na to nasz kręgosłup?

U kierowcy kręgosłup wraz z mięśniami tułowia pełni funkcję stabilizatora. Zostaje unieruchomiony i długotrwale statycznie obciążony, umożliwiając nogom i rękom swobodne poruszanie się. Nasz kręgosłup może „dać o sobie znać” bólem już po 30 minutach spędzonych za tzw. kółkiem. W pozycji siedzącej z wyprostowanymi plecami na trzeci krążek międzykręgowy wywierany jest nacisk o sile ponad 140 kilogramów. Podczas siedzenia, zapadnięte i uciśnięte krążki międzykręgowe nie mogą chłonąć krwi i substancji odżywczych. Kolagen wokół pobliskich ścięgien i więzadeł twardnieje i nie daje stabilizacji dla kręgosłupa. Dodatkowo jazda samochodem wiąże się z niekorzystnym dla kręgosłupa naprzemiennym wciskaniem pedałów, wstrząsami, częstym rozglądaniem, wibracjami, nagłym hamowaniem, sięganiem po dalej położone przedmioty.

Problem może pogłębiać się i pociągać za sobą daleko idące zmiany. Jakie?

Odcinek szyjny kręgosłupa
Powstające ograniczenie ruchomości kręgosłupa w odcinku szyjnym może rodzić ból oraz trudności w pochylaniu i odchylaniu głowy. – Odcinek szyjny kręgosłupa jest anatomicznie i funkcjonalnie nierozerwalnie związany z obręczą barkową. Ból wynikający z dysfunkcji zlokalizowanej w odcinku szyjnym może promieniować na kolejne partie ciała i objawiać się np.: drętwieniem, zaburzeniami czucia, osłabieniem siły mięśni i bolesnością w obrębie kończyn górnych, tj. od barków przez ramiona i przedramiona aż po dłonie – wyjaśnia fizjoterapeutka z naszego centrum, Anna Borowiecka.

Odcinek piersiowy kręgosłupa
Zaburzenia ruchomości odcinka piersiowego potrafią wywoływać bóle w klatce piersiowej charakterystyczne dla chorób serca.

Odcinek lędźwiowy kręgosłupa
Dysfunkcje w odcinku lędźwiowym mogą z kolei utrudniać skłon, a czasem wręcz chodzenie. – Kierowcy mogą odczuwać lokalny ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa lub dolegliwości promieniujące do kończyn dolnych. Takie objawy mogą powodować drętwienie, mrowienie, zaburzenie czucia czy osłabienie siły mięśniowej nóg utrudniające stanie na palcach bądź na piętach, a w konsekwencji – chodzenie – mówi terapeutka.

Ból szyi, kręgosłupa, drętwienie rąk i nóg to tylko kilka dolegliwości, które mogą nas zaskoczyć podczas prowadzenia samochodu. Jak im zaradzić? Dobry nawyk to podstawa!
Prowadząc samochód warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

PRZYGOTOWANIE SIĘ DO JAZDY:

• odpowiednie ustawienie kierownicy i odległości od niej – przy opartych plecach nadgarstek ręki musi sięgać do „godziny 12:00” na kierownicy, a lewa noga wciskając sprzęgło powinna zostać lekko ugięta w kolanie
  • wyregulowanie fotela – wysokość (potylica ma przylegać do środka zagłówka) oraz kąt nachylenia (kąt między udami a tułowiem powinien wynosić około 110 stopni)
  • właściwe ustawienie lusterek, tak by ograniczyć ilość niepotrzebnych ruchów

PROWADZENIE SAMOCHODU:

• utrzymywanie pleców w pionie z zachowaniem naturalnych krzywizn kręgosłupa
  • opieranie podczas jazdy głowy o zagłówek, dzięki czemu odciążany będzie odcinek szyjny kręgosłupa
  • trzymanie rąk na kierownicy w położeniu „za piętnaście trzecia” – ugięte w łokciach, odciążają barki
  • pośladki przysunięte jak najbliżej oparcia, tak by utrzymać plecy w linii prostej
  • przy długich podróżach w punkcie lędźwiowym stosowanie niewielkiej poduszki, w celu podtrzymania kręgosłupa w neutralnej pozycji przypominającej kształt litery „S”
  • robienie przerw podczas odległej podróży

Należy pamiętać, że również nieprawidłowe wsiadanie i wysiadanie z samochodu jest częstym błędem wśród kierowców. Czynności tych, nie należy wykonywać gwałtownie, z niekontrolowaną rotacją kręgosłupa. Skutkować to może zaburzeniami równowagi mięśni i mikrourazami, a w dalszym etapie – ostrym bólem.

Na ratunek kręgosłupowi!

Osoby, które często bądź zawodowo prowadzą samochód powinny zdawać sobie sprawę z powstających zmian w ciele i możliwych dolegliwości. Nawet niewielki ból to sygnał od naszego organizmu, którego nie warto lekceważyć i udać się do specjalisty. – Podczas przeprowadzanego wywiadu fizjoterapeuta czy osteopata, chcą poznać jak najwięcej szczegółów o symptomach, wcześniejszych epizodach bólowych. Kluczową rolę odgrywają informacje odnośnie sposobu życia, aktywności fizycznej, charakteru pracy. Kręgosłup jest doskonałym „źródłem informacji” na temat dysfunkcji w ciele, które pociągają za sobą szereg konsekwencji zdrowotnych. Stąd poddawany jest ocenie podczas badania fizykalnego czy osteopatycznego. Wszystkie te informacje pozwalają na postawienie diagnozy oraz zaplanowanie odpowiedniej terapii.
Z wizyty u specjalisty warto skorzystać również profilaktycznie, w celu wzmocnienia aparatu ruchu poprzez aktywność fizyczną. Dzięki temu korzystnie wpłyniemy na mięśnie stabilizujące kręgosłup.

About the author