KRĘGOSŁUP ZA KIEROWNICĄ

W dzisiejszych czasach prowadzenie samochodu staje się normą. Mając do wyboru skorzystanie z samochodu oraz publiczny transport, oczywistym jest że postawimy na wygodę i niezależność. Samochód odciąża nas w wielu aspektach, jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że długie i intensywne przebywanie za kierownicą może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie – powodując zmiany w ciele w szczególności – kręgosłupie.

W samochodzie spędzamy średnio 3 lata i 11 miesięcy życia, z czego 2 lata i 7 miesięcy spędzamy za kierownicą, a 1 rok i 3 miesiące jako pasażer (raport dla marki Citröen – „Nasze życie w samochodzie”, 2016).

Co na to nasz kręgosłup?

U kierowcy kręgosłup wraz z mięśniami tułowia pełni funkcję stabilizatora. Zostaje unieruchomiony i długotrwale statycznie obciążony, umożliwiając nogom i rękom swobodne poruszanie się. Nasz kręgosłup może „dać o sobie znać” bólem już po 30 minutach spędzonych za tzw. kółkiem. W pozycji siedzącej z wyprostowanymi plecami na trzeci krążek międzykręgowy wywierany jest nacisk o sile ponad 140 kilogramów. Podczas siedzenia, zapadnięte i uciśnięte krążki międzykręgowe nie mogą chłonąć krwi i substancji odżywczych. Kolagen wokół pobliskich ścięgien i więzadeł twardnieje i nie daje stabilizacji dla kręgosłupa. Dodatkowo jazda samochodem wiąże się z niekorzystnym dla kręgosłupa naprzemiennym wciskaniem pedałów, wstrząsami, częstym rozglądaniem, wibracjami, nagłym hamowaniem, sięganiem po dalej położone przedmioty.

Problem może pogłębiać się i pociągać za sobą daleko idące zmiany. Jakie?

Odcinek szyjny kręgosłupa
Powstające ograniczenie ruchomości kręgosłupa w odcinku szyjnym może rodzić ból oraz trudności w pochylaniu i odchylaniu głowy. – Odcinek szyjny kręgosłupa jest anatomicznie i funkcjonalnie nierozerwalnie związany z obręczą barkową. Ból wynikający z dysfunkcji zlokalizowanej w odcinku szyjnym może promieniować na kolejne partie ciała i objawiać się np.: drętwieniem, zaburzeniami czucia, osłabieniem siły mięśni i bolesnością w obrębie kończyn górnych, tj. od barków przez ramiona i przedramiona aż po dłonie – wyjaśnia fizjoterapeutka z naszego centrum, Anna Borowiecka.

Odcinek piersiowy kręgosłupa
Zaburzenia ruchomości odcinka piersiowego potrafią wywoływać bóle w klatce piersiowej charakterystyczne dla chorób serca.

Odcinek lędźwiowy kręgosłupa
Dysfunkcje w odcinku lędźwiowym mogą z kolei utrudniać skłon, a czasem wręcz chodzenie. – Kierowcy mogą odczuwać lokalny ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa lub dolegliwości promieniujące do kończyn dolnych. Takie objawy mogą powodować drętwienie, mrowienie, zaburzenie czucia czy osłabienie siły mięśniowej nóg utrudniające stanie na palcach bądź na piętach, a w konsekwencji – chodzenie – mówi terapeutka.

Ból szyi, kręgosłupa, drętwienie rąk i nóg to tylko kilka dolegliwości, które mogą nas zaskoczyć podczas prowadzenia samochodu. Jak im zaradzić? Dobry nawyk to podstawa!
Prowadząc samochód warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

PRZYGOTOWANIE SIĘ DO JAZDY:

• odpowiednie ustawienie kierownicy i odległości od niej – przy opartych plecach nadgarstek ręki musi sięgać do „godziny 12:00” na kierownicy, a lewa noga wciskając sprzęgło powinna zostać lekko ugięta w kolanie
  • wyregulowanie fotela – wysokość (potylica ma przylegać do środka zagłówka) oraz kąt nachylenia (kąt między udami a tułowiem powinien wynosić około 110 stopni)
  • właściwe ustawienie lusterek, tak by ograniczyć ilość niepotrzebnych ruchów

PROWADZENIE SAMOCHODU:

• utrzymywanie pleców w pionie z zachowaniem naturalnych krzywizn kręgosłupa
  • opieranie podczas jazdy głowy o zagłówek, dzięki czemu odciążany będzie odcinek szyjny kręgosłupa
  • trzymanie rąk na kierownicy w położeniu „za piętnaście trzecia” – ugięte w łokciach, odciążają barki
  • pośladki przysunięte jak najbliżej oparcia, tak by utrzymać plecy w linii prostej
  • przy długich podróżach w punkcie lędźwiowym stosowanie niewielkiej poduszki, w celu podtrzymania kręgosłupa w neutralnej pozycji przypominającej kształt litery „S”
  • robienie przerw podczas odległej podróży

Należy pamiętać, że również nieprawidłowe wsiadanie i wysiadanie z samochodu jest częstym błędem wśród kierowców. Czynności tych, nie należy wykonywać gwałtownie, z niekontrolowaną rotacją kręgosłupa. Skutkować to może zaburzeniami równowagi mięśni i mikrourazami, a w dalszym etapie – ostrym bólem.

Na ratunek kręgosłupowi!

Osoby, które często bądź zawodowo prowadzą samochód powinny zdawać sobie sprawę z powstających zmian w ciele i możliwych dolegliwości. Nawet niewielki ból to sygnał od naszego organizmu, którego nie warto lekceważyć i udać się do specjalisty. – Podczas przeprowadzanego wywiadu fizjoterapeuta czy osteopata, chcą poznać jak najwięcej szczegółów o symptomach, wcześniejszych epizodach bólowych. Kluczową rolę odgrywają informacje odnośnie sposobu życia, aktywności fizycznej, charakteru pracy.

Kręgosłup jest doskonałym „źródłem informacji” na temat dysfunkcji w ciele, które pociągają za sobą szereg konsekwencji zdrowotnych. Stąd poddawany jest ocenie podczas badania fizykalnego czy osteopatycznego. Wszystkie te informacje pozwalają na postawienie diagnozy oraz zaplanowanie odpowiedniej terapii.

Z wizyty u specjalisty warto skorzystać również profilaktycznie, w celu wzmocnienia aparatu ruchu poprzez aktywność fizyczną. Dzięki temu korzystnie wpłyniemy na mięśnie stabilizujące kręgosłup.

1 Response

SEZON NARCIARSKI – PRZYGOTUJ SIĘ