W dzisiejszych czasach prowadzenie samochodu staje się normą. Mając do wyboru skorzystanie z samochodu oraz publiczny transport, oczywistym jest że postawimy na wygodę i niezależność. Samochód odciąża nas w wielu aspektach, jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że długie i intensywne przebywanie za kierownicą może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie – powodując zmiany w ciele w szczególności – kręgosłupie.

W samochodzie spędzamy średnio 3 lata i 11 miesięcy życia, z czego 2 lata i 7 miesięcy spędzamy za kierownicą, a 1 rok i 3 miesiące jako pasażer (raport dla marki Citröen – „Nasze życie w samochodzie”, 2016).

Co na to nasz kręgosłup?

U kierowcy kręgosłup wraz z mięśniami tułowia pełni funkcję stabilizatora. Zostaje unieruchomiony i długotrwale statycznie obciążony, umożliwiając nogom i rękom swobodne poruszanie się. Nasz kręgosłup może „dać o sobie znać” bólem już po 30 minutach spędzonych za tzw. kółkiem. W pozycji siedzącej z wyprostowanymi plecami na trzeci krążek międzykręgowy wywierany jest nacisk o sile ponad 140 kilogramów. Podczas siedzenia, zapadnięte i uciśnięte krążki międzykręgowe nie mogą chłonąć krwi i substancji odżywczych. Kolagen wokół pobliskich ścięgien i więzadeł twardnieje i nie daje stabilizacji dla kręgosłupa. Dodatkowo jazda samochodem wiąże się z niekorzystnym dla kręgosłupa naprzemiennym wciskaniem pedałów, wstrząsami, częstym rozglądaniem, wibracjami, nagłym hamowaniem, sięganiem po dalej położone przedmioty.

Problem może pogłębiać się i pociągać za sobą daleko idące zmiany. Jakie?

Odcinek szyjny kręgosłupa
Powstające ograniczenie ruchomości kręgosłupa w odcinku szyjnym może rodzić ból oraz trudności w pochylaniu i odchylaniu głowy. – Odcinek szyjny kręgosłupa jest anatomicznie i funkcjonalnie nierozerwalnie związany z obręczą barkową. Ból wynikający z dysfunkcji zlokalizowanej w odcinku szyjnym może promieniować na kolejne partie ciała i objawiać się np.: drętwieniem, zaburzeniami czucia, osłabieniem siły mięśni i bolesnością w obrębie kończyn górnych, tj. od barków przez ramiona i przedramiona aż po dłonie – wyjaśnia fizjoterapeutka z naszego centrum, Anna Borowiecka.

Odcinek piersiowy kręgosłupa
Zaburzenia ruchomości odcinka piersiowego potrafią wywoływać bóle w klatce piersiowej charakterystyczne dla chorób serca.

Odcinek lędźwiowy kręgosłupa
Dysfunkcje w odcinku lędźwiowym mogą z kolei utrudniać skłon, a czasem wręcz chodzenie. – Kierowcy mogą odczuwać lokalny ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa lub dolegliwości promieniujące do kończyn dolnych. Takie objawy mogą powodować drętwienie, mrowienie, zaburzenie czucia czy osłabienie siły mięśniowej nóg utrudniające stanie na palcach bądź na piętach, a w konsekwencji – chodzenie – mówi terapeutka.

Ból szyi, kręgosłupa, drętwienie rąk i nóg to tylko kilka dolegliwości, które mogą nas zaskoczyć podczas prowadzenia samochodu. Jak im zaradzić? Dobry nawyk to podstawa!
Prowadząc samochód warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

PRZYGOTOWANIE SIĘ DO JAZDY:

• odpowiednie ustawienie kierownicy i odległości od niej – przy opartych plecach nadgarstek ręki musi sięgać do „godziny 12:00” na kierownicy, a lewa noga wciskając sprzęgło powinna zostać lekko ugięta w kolanie
  • wyregulowanie fotela – wysokość (potylica ma przylegać do środka zagłówka) oraz kąt nachylenia (kąt między udami a tułowiem powinien wynosić około 110 stopni)
  • właściwe ustawienie lusterek, tak by ograniczyć ilość niepotrzebnych ruchów

PROWADZENIE SAMOCHODU:

• utrzymywanie pleców w pionie z zachowaniem naturalnych krzywizn kręgosłupa
  • opieranie podczas jazdy głowy o zagłówek, dzięki czemu odciążany będzie odcinek szyjny kręgosłupa
  • trzymanie rąk na kierownicy w położeniu „za piętnaście trzecia” – ugięte w łokciach, odciążają barki
  • pośladki przysunięte jak najbliżej oparcia, tak by utrzymać plecy w linii prostej
  • przy długich podróżach w punkcie lędźwiowym stosowanie niewielkiej poduszki, w celu podtrzymania kręgosłupa w neutralnej pozycji przypominającej kształt litery „S”
  • robienie przerw podczas odległej podróży

Należy pamiętać, że również nieprawidłowe wsiadanie i wysiadanie z samochodu jest częstym błędem wśród kierowców. Czynności tych, nie należy wykonywać gwałtownie, z niekontrolowaną rotacją kręgosłupa. Skutkować to może zaburzeniami równowagi mięśni i mikrourazami, a w dalszym etapie – ostrym bólem.

Na ratunek kręgosłupowi!

Osoby, które często bądź zawodowo prowadzą samochód powinny zdawać sobie sprawę z powstających zmian w ciele i możliwych dolegliwości. Nawet niewielki ból to sygnał od naszego organizmu, którego nie warto lekceważyć i udać się do specjalisty. – Podczas przeprowadzanego wywiadu fizjoterapeuta czy osteopata, chcą poznać jak najwięcej szczegółów o symptomach, wcześniejszych epizodach bólowych. Kluczową rolę odgrywają informacje odnośnie sposobu życia, aktywności fizycznej, charakteru pracy.

Kręgosłup jest doskonałym „źródłem informacji” na temat dysfunkcji w ciele, które pociągają za sobą szereg konsekwencji zdrowotnych. Stąd poddawany jest ocenie podczas badania fizykalnego czy osteopatycznego. Wszystkie te informacje pozwalają na postawienie diagnozy oraz zaplanowanie odpowiedniej terapii.

Z wizyty u specjalisty warto skorzystać również profilaktycznie, w celu wzmocnienia aparatu ruchu poprzez aktywność fizyczną. Dzięki temu korzystnie wpłyniemy na mięśnie stabilizujące kręgosłup.

SEZON NARCIARSKI – PRZYGOTUJ SIĘ

POLECANE ARTYKUŁY

Przypominamy, że jesteśmy dla Was online! ---
Do kogo możecie się umówić na konsultację online?
---
👉 Do osteopatów: Filipa, Wojciecha, Marka i Anny.
👉 Do fizjoterapeutów: Marzeny, Anny, Katarzyny i Karoliny.
👉 Do neurologopedów: Marty, Edyty, Anny ale również do Małgorzaty - terapeuty metodą Castillo Moralesa, Doroty (psychologa) oraz Magdaleny (doradcy laktacyjnego).
---
Jest nas sporo i możemy nieść pomoc w zakresie m.in. profilaktyki, zdrowia, treningu bez wychodzenia z domu, pomocy kobietom w ciąży, po porodzie czy w trakcie połogu, małym pociechom, kobietom karmiącym piersią itd. ---
Jeżeli potrzebujecie pomocy jesteśmy dla Was całym zespołem FIZJOMED !
Więcej informacji w bio 🔝
---
Rozpoczynamy 3️⃣ tydzień. Bardzo chcielibyśmy wrócić do pracy w realnym świecie, do spotkań z pacjentami, jednak sytuacja zmusza nas do wydłużenia kwarantanny i do 13.04 będziemy starali się nieść pomoc zdalnie, z naszych domów. ---
Od dzisiaj wprowadzamy możliwość umówienia pierwszych wizyt do ✅osteopatów, ✅fizjoterapeutów oraz ✅doradcy laktacyjnego. ---
Szczegóły oraz cennik usług dostępny jest na naszej stronie (link w bio🔝). ---
Do zobaczenia online! ---
#fi #centrumfizjomed #centrumosteopatii #centrumfizjoterapii #fizjomedkrakow #osteopatakrakow #osteopatiakrakow #konsultacjeonline #strefapacjenta
📯 Pracujemy nad specjalnym odcinkiem Q&A!
Jeżeli macie jakiekolwiek pytania dotyczące osteopatii, jej możliwości, profilaktyki, roli jaką może odegrać po zakończeniu się aktualnej sytuacji możecie je do nas wysyłać na 📧 zapytaj@fizjomed.com.pl lub w wiadomości prywatnej na Instagramie. ---
Na nadesłane pytania odpowiadać będzie Filip Pięta - osteopata.
Czekamy!
#fi #fizjomed #centrumfizjomed #centrumosteopatii #centrumfizjoterapii #osteopatakrakow #zdrowie #fizjomedkrakow #profilaktyka
Chcielibyśmy być w Fizjomed Prywatne Centrum Osteopatii i Fizjoterapii przy ul. Królowej Jadwigi 281a, ale w dalszym ciągu jesteśmy w naszych domach.
By być bliżej pracy rozpoczynamy kolejny tydzień 👨🏻‍💻👩🏼‍💻👨🏼‍💻konsultacji online.
---
Do kogo możecie się umówić na konsultację? 👨🏻‍💻👩‍💻Do osteopatów, fizjoterapeutów, neurologopedów, psychologa, terapeuty metodą Castillo Moralesa i doradcy laktacyjnej. ---
Godziny konsultacji online każdego ze specjalistów dostępne są w rejestracji 📞 503 618 066 📞730 350 281 📞733 220 380.
Szczegóły w bio (🔝)
---
Przypominamy o stworzonej grupie FIZJOMED - STREFA PACJENTA, do której dołączenia zachęcamy wszystkich, którzy byli objęci opieką w naszym centrum!:) ---
#fizjomed #centrumfizjomed #centrumosteopatii #osteopatia #fizjoterapiakrakow #osteopatiakrakow #fi #fundacjafizjomed #koronawirus #neurologopediakrakow #krakow
Jesteśmy z Wami online! 👩🏼‍💻👨🏻‍💻👩🏻‍💻 Mija drugi dzień odkąd uruchomiliśmy #konsultacjeonline. Cieszymy się, że spotkały się  Waszym zainteresowaniem:) Dzięki takiemu rozwiązaniu nasi specjaliści mogą pozostawać z Wami w kontakcie, wykonywać swoją prace i w dalszym ciągu nieść pomoc! 💛
To dla nas bardzo ważne! ---
Na wizyty możecie umawiać się przez naszą rejestrację od poniedziałku do piątku. ---
Przypominamy, ze konsultacje są dla osób, które związane były z naszym centrum. Niestety, nie jesteśmy w stanie konsultować pierwszych wizyt. ---
Trzymajcie się ciepło i łączcie się z nami online! 👩🏼‍💻👨🏻‍💻 (więcej informacji w bio🔝). ---
#fi #fizjomed #centrumfizjomed #fizjomedkrakow #centrumosteopatii #centrumfizjoterapii #osteopatakrakow #fizjoterapiakraków #ndtbobath
📣 Dzielimy się informacjami!
Dzięki pomocy FUNDACJI FIZJOMED dla pacjentów objętych opieką Fizjomed Prywatne Centrum Osteopatii i Fizjoterapii udostępniamy możliwość bezpłatnej 📲konsultacji online. ---
Dzięki takiemu rozwiązaniu nasi terapeuci będą mogli pozostać z Państwem w kontakcie i w dalszym ciągu nieść pomoc. --- Szczegóły dostępne są na naszej stronie (link w bio🔝). ---
Jesteśmy dla Was od poniedziałku do piątku! 💛
#fi #fizjomed #fundacjafizjomed #centrumosteopatii #centrumfizjomed #centrumfizjoterapii #osteopatia #osteopata #fizjoterapia #neurologopedia #krakow #zostańwdomu