Zawroty głowy i zaburzenia równowagi

osteopatia-rehabilitacja-leczenie-zawrotow-glowy

W gabinecie osteopaty często pojawiają się pacjenci skarżący się na zawroty głowy. Mogą występować jako wyizolowany objaw lub z towarzyszeniem innych, takich jak: bóle głowy, zaburzenia widzenia, mdłości, zaburzenia słuchu, szumy uszne , lęk. Pod pojęciem zawrotów głowy kryje się subiektywne wrażenie nierzeczywistego obracania, poruszania się, chwiania ciała pacjenta lub przestrzeni wokół niego. Mogą być powiązane ze zmianą pozycji w przestrzeni lub nie.

Objawy i rodzaje zawrotów głowy

Zbierając dokładny wywiad, można rozróżniać zawroty głowy układowe (uszne) pochodzące od nieprawidłowego działania błędnika – narządu równowagi i/lub nerwu przedsionkowo-ślimakowego. Wtedy pacjent dość dokładnie potrafi opisać wrażenie wirowania ciała lub otoczenia. Zawrotom tym towarzyszą częściej zaburzenia słyszenia. Drugi rodzaj zawrotów to zawroty nieukładowe (mózgowe) powodowane przez zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego.

Pacjent opisuje wrażenie braku stabilności, niepewność podłoża, zaburzenie postrzegania przestrzeni wokół siebie, falowanie, kołysanie, oszołomienie. Objawy towarzyszące mogące współwystępować to ból głowy, zaburzenia widzenia (mroczki), oczopląs, mdłości. W przypadku, kiedy przyczyną są poważne stany kliniczne, np. udar mózgu, mogą występować objawy niedowładu kończyn, opadania powieki, upośledzenia mowy. Oba te typy zawrotów głowy mogą zostać objęte terapią osteopatyczną dobraną w zależności od przyczyny dolegliwości, a tych jest wiele.

zawroty-glowy-zaburzenia-rownowagi-leczenie

Zawroty głowy - przyczyny i leczenie

Nieprawidłowe działanie struktur ciała manifestujące się zawrotami może powodowane być chorobą infekcyjną, procesem zapalnym, autoimmunologicznym, zmianami zwyrodnieniowymi, procesem nowotworowym, efektem ubocznym używek lub leków – wtedy działanie terapeutyczne ukierunkowane jest na leczenie celowane danego schorzenia. Często w ścisłej współpracy osteopaty ze specjalistami innych dziedzin medycyny w zależności od przyczyny.

Najczęściej w gabinecie osteopaty pojawiają się pacjenci, u których wykluczono problem strukturalny, a pomimo tego występują zawroty głowy. Mówimy wtedy o dysfunkcji. Przyczyny dysfunkcji mogą pochodzić od nieprawidłowego ukrwienia i drenażu (np. pnia mózgu i móżdżku – kiedy zaburzony jest przepływ przez tętnice kręgowe, dochodzi wówczas do niedokrwienia i co za tym idzie niedotlenowania tych obszarów. Osteopata normalizuje wówczas odcinek szyjny kręgosłupa).Inną dysfunkcją jest nieprawidłowy drenaż żylny i limfatyczny jamy czaszki, często jako efekt zaburzenia rytmu czaszkowo-krzyżowego i ruchomości kości czaszki względem siebie. Zablokowanie ruchomości może powodować zarówno ucisk na struktury wewnątrz jak i upośledzać prawidłowy drenaż. Używając technik cranio-sacralnych, osteopata przywraca utracony ruch i normalizuje napięcia błonowo-płynowe wewnątrz głowy.

Kiedy przyczyną zawrotów głowy jest przemęczenie, stres , osteopata balansuje napięcia w układzie wegetatywnym nerwowym. W wielu przypadkach pacjentom udaje pozbyć się problemu lub znacząco zmniejszyć objaw, z którym borykali się od lat.

Obejrzyj - osteopatia sposób na zawroty głowy

Artykuł przygotował Wojciech Przybyłowicz (osteopata)
Artykuł pochodzi z nr 3 MAGAZYN FIZJOMED , wyd. Fundacja FIZJOMED

Specjaliści naszego centrum pracujący z powięziami