Zmiany zwyrodnieniowe

Zmiany zwyrodnieniowe, objawiające się silnym bólem stawów i ograniczeniem ich funkcji ruchowej, w terapii osteopatycznej poddaje się przede wszystkim mobilizacjom stawowym, które mają na celu zwiększenie ograniczonego zakresu ruchu. Zwyrodnienie może dotyczyć wszystkich stawów: łokciowego, barkowego, biodrowego, kolanowego, skokowego. Objawia się też często bólem kręgosłupa, rąk i nóg. Mobilizację stawów wspiera się technikami drenażowymi, ROA, technikami funkcjonalnymi i mięśniowo-powięziowymi. Wszystko po to, by zmniejszyć dolegliwości bólowe, usprawnić zakres ruchu i przywrócić komfort i równowagę organizmu.

Zwyrodnienie stawów
Ból stawu skokowego

Rehabilitacja w przypadku zmian zwyrodnieniowych ma za zadanie zminimalizować dysfunkcję oraz ból w obrębie stawów (łokciowego, barkowego, biodrowego, kolanowego, skokowego) i kręgosłupa. Terapia manualna zakłada poprawę tzw. gry stawowej w zakresie ruchu poszczególnych stawów, poprawę elastyczności tkanek miękkich – mięśni, więzadeł, torebek stawowych. Rehabilitacja ma na celu normalizację napięcia, zwiększenie przepływu krwi przez tkanki miękkie, poprawę drenażu żylnego i limfatycznego. Wszystko to poprawia odżywienie, utlenienie tkanki oraz umożliwia usuwanie produktów przemiany materii, z czym związane jest zmniejszenie stanu zapalnego, bólu i opuchlizny. W procesie rehabilitacyjnym istotną rolę odgrywają ćwiczenia poprawiające wytrzymałość i siłę mięśniową oraz stabilizację poszczególnych stawów. Rehabilitant edukuje także pacjenta w zakresie przyjmowania prawidłowej postawy minimalizującej obciążenia.

Ból kręgosłupa

Gdy pojawia się długotrwały i silny ból oraz ograniczenie ruchomości w obrębie kręgosłupa czy stawów (barkowego, łokciowego, biodrowego, kolanowego, skokowego), nie należy czekać, ale od razu udać się po pomoc do lekarza ortopedy. Te objawy mogą świadczyć o zwyrodnieniu stawów – schorzeniu, które często towarzyszy otyłości, może dotknąć osób z osłabionymi mięśniami wokół stawów czy zaburzeniami budowy stawów. Mają na nie wpływ także czynniki zawodowe oraz niektóre aktywności sportowe. Lekarz ortopeda postawi odpowiednią diagnozę i skieruje na indywidualną terapię, która pozwoli pozbyć się dolegliwości i utrzymać aktywny tryb życia.

Zwyrodnienie stawów