Staw biodrowy

Jak go leczymy

Staw biodrowy jest jednym z najważniejszych stawów organizmu człowieka, m.in. ze względu na dużą powierzchnię oraz odpowiedzialność za ergonomiczny ruch i środek ciężkości pomiędzy kończynami a kręgosłupem. W celu doboru odpowiedniej terapii stawu, osteopata przeprowadza dokładny wywiad, na podstawie którego stawia diagnozę. Jest ona zależna m.in. od objawów, z których często pojawiającym się jest ból w pachwinie. Technikami wykorzystywanymi w terapii osteopatycznej, które pomogą w przypadkach rwy kulszowej i udowej, zmian zwyrodnieniowych, zapalenia ścięgien oraz stanach pourazowych i pooperacyjnych, są m.in. techniki mobilizacji stawu, techniki drenażowe oraz techniki powięziowe. Działania te mają za zadanie przywrócenie odpowiedniego unaczynienia stawu, a docelowo jego sprawności.

Zmiany zwyrodnieniowe

Podczas rehabilitacji możemy zminimalizować dolegliwości bólowe i dyskomfort ruchowy w obrębie stawu biodrowego, poprzez zmniejszanie napięcia w okolicy samego stawu, rozluźnianie mięśniowo-powięziowe okolic pachwiny i pośladka, rozciąganie przykurczonych mięśni – szczególnie mięśnia biodrowo-lędźwiowego, gruszkowatego i mięśni pośladkowych. Działania rehabilitacyjne pozwalają także poprawić zakresu ruchu, wzrost siły mięśniowej, stabilizację centralną, poprzez wzmocnienie mięśni głębokich brzucha tak, aby odciążyć staw biodrowy. W przypadku szczególnie dokuczliwej rwy kulszowej i udowej, dzięki systematycznym ćwiczeniom, zmniejszy się uczucie drętwienia, mrowienia, ciągnięcia. Rehabilitacja zagwarantuje prawidłowe wzorce chodzenia, poprawę jakości chodu, regenerację narządu osobom po endoprotezie stawu biodrowego, a także w innych stanach pooperacyjnych, stanach pourazowych, zmianach zwyrodnieniowych i przy zapaleniu ścięgien.

Zmiany zwyrodnieniowe

Lekarz ortopeda, do którego powinniśmy się udać przy odczuwaniu bólu stawu biodrowego, rozpozna lub wykluczy zapalenie, rwę kulszową czy udową, zmiany zwyrodnieniowe. Zaradzi w przypadku dolegliwości pourazowych i pooperacyjnych oraz zaleci odpowiednią terapię. Do częstego nadwyrężenia stawu biodrowego dochodzi podczas źle dobranej czy niekontrolowanej aktywności sportowej, ale także w wyniku zużycia stawu oraz zmian przeciążeniowych i zwyrodnieniowych, które to w jego obrębie często dotykają osób starszych. Zwiastunem problemów ze stawem biodrowym może być m.in. ból w pachwinie. Nie należy lekceważyć żadnych objawów i jak najszybciej skonsultować je z lekarzem ortopedą.

Zmiany zwyrodnieniowe

W przypadku dolegliwości związanych ze stawem biodrowym, wśród których znajduje się występująca często rwa kulszowa czy udowa, badanie USG jest metodą pomocniczą, służącą do oceny dużych patologii w obrębie stawu. Podczas badania możliwe jest dokonanie oceny płynu w stawie, stan kości udowej, obrąbka w części przedniej czy stanów zapalnych.