Trudności z przyjmowaniem pokarmu okiem terapeuty SI

Leczenie problemów jedzenia terapeuta SI

Podczas wywiadu z rodzicami, który zawsze jest częścią diagnozy rozwoju procesów przetwarzania sensorycznego, kwestia jedzenia często zajmuje dużą część tych rozmów. Do gabinetu SI trafiają dzieci, które z jakiegoś powodu jeść nie chcą. Jedzą mało, zazwyczaj wybiórczo, chcą jeść tylko słodycze, boją się dotknąć jedzenia, boją się gdy na talerzu pojawia się coś nowego. Niekiedy te trudności występują od pierwszych chwil życia, innym razem pojawiają się w trakcie rozwoju.

Problem z przyswajaniem jedzenia oczami dziecka

Aby lepiej zrozumieć dziecko warto niejako wejść w jego skórę, aby móc wyobrazić sobie, co Mały Człowiek czuje w sytuacji posiłku, przykładowo:

  • boję się dotknąć piasku, plasteliny, nie znoszę prysznica, a mam dotknąć tego „czegoś” co leży przede mną na talerzu?
  • nienawidzę być brudny! A to czerwone przykleja się do ust i kapie na moją ulubioną bluzkę z Psim Patrolem! Paskudztwo!!!!
  • z kuchni nieprzyjemnie pachnie nawet jak się chowam w swoim pokoju, a rodzice każą mi tu siedzieć i to „coś” nowego stawiają przed nosem!? Jeszcze mówią, że to pyszne i koniecznie mam spróbować!
  • w tym foteliku nie mogę się ruszyć, ciągle zjeżdżam z krzesła, ono jest za wysoko!
  • a jak mama miesza w garnkach to co chwile coś pika, coś spada, zupełnie niespodziewanie – aż uszy bolą „aaaaa”!!!!
  • a co ja mam zrobić z tym czymś w mojej buzi, hmm… może jak napakuje do pełna to się dowiem? Najwyżej wypluję!

Powodów sensorycznych, które mają wpływ na przyjmowanie pokarmu może być mnóstwo.

Dotyk, zapach, dźwięki – co mają wspólnego z jedzeniem?

Dzieci, które są nadwrażliwe na bodźce dotykowe unikają nowych faktur, konsystencji bądź mają tylko swoje ulubione – nadmiernie reagują na najmniejszy bodziec dotykowy, który dla innych może być nawet niezauważalny. Maluchy, które boją się dotyku, boją się często także kontaktu z tym, co znajduje się na ich talerzu.

Dzieci które nadmiernie odczuwają zapachy, mogą nie tolerować jednej przyprawy, jednego zioła, jednego produktu i to będzie je dezorganizować na tyle, że nie będą chciały nawet spróbować potraw. Mogą się bać, że to, co tak nieprzyjemnie pachnie znajduje się na w ich potrawie, choćby nawet była to ukochana pomidorowa.

Dzieci nadwrażliwie na dźwięki mogą mieć trudność ze skupieniem uwagi podczas posiłku, mogą bać się odgłosów dobiegających z kuchni, które często są niespodziewane. Zaskakują, a zawsze bodziec, który dociera z zaskoczenia jest trudniejszy do interpretacji i zaakceptowania.

Dzieci z niepewnością grawitacyjną mogą bać się siadać na wysokich krzesełkach, gdyż jest to dla nich niekomfortowe. Samo utrzymanie pozycji przy stole będzie trudne także dla maluchów, które mają deficyty posturalne, trudność z utrzymaniem stałej pozycji, z usiedzeniem w jednym miejscu.

Dzieci z niską świadomością ciała, ze słabszą zdolnością planowania motorycznego, słabiej będą także planować ruchy w obrębie jamy ustnej. Mogą mieć trudność z transportowaniem pokarmu, żuciem, połykaniem.

Responsywne podejście do jedzenia, a lęk

Coś, co bardzo łączy te dzieci to lęk. Dzieci nadwrażliwe najczęściej są lękowe, boją się nowości, boją się, że się ubrudzą, że nie poradzą sobie z tym, co trafi do ich ust, że będzie za zimne albo za gorące, że będzie nieprzyjemne, przyklei się do podniebienia, że zwyczajnie będzie niedobre. A jeśli dodatkowo mają nieprzyjemne doświadczenia związane z jedzeniem ten strach się potęguje. O responsywnym podejściu w terapii karmienia najwięcej wie neurologopeda i to on jest najlepszym źródłem informacji na temat tego, jak bardzo jest ważne, aby być otwartym na potrzeby dziecka, nie zmuszać go do jedzenia, nie budować presji, nie narażać na nieprzyjemne doświadczenia. Neurologopeda będzie także wspierać dziecko w nabywaniu umiejętności żucia, gryzienia, transportowania pokarmu.

PRZECZYTAJ JAK WYGLĄDA PIERWSZA WIZYTA U TERAPEUTY SI:

Terapia integracji sensorycznej wsparciem dla terapii karmienia

Terapia integracji sensorycznej to oczywiście praca z Małym Człowiekiem w taki sposób, aby lepiej radził sobie z odbiorem, przetwarzaniem, reagowaniem na bodźce, poprawiał autoregulacje, żeby lepiej czuł swoje ciało, lepiej mógł planować ruchy, zdobywać kolejne umiejętności ruchowe, rozwijać koordynacje i równowagę.

Tak! Ale w kontekście pracy z pacjentem, który ma trudność z przyjmowaniem pokarmu kluczowym aspektem może być to, że na SI dziecko przede wszystkim ma poczucie, że świetnie się bawi! Poznaje nowe rzeczy w przyjemnej, bezpiecznej atmosferze. Buduje poczucie własnej wartości bo wszystko mu wychodzi, a nawet jeśli nie, to uczy się, że można się z tego śmiać. Pokonuje swoje lęki, rozwija wewnętrzną motywację do działania i kreatywności. Terapia SI to pozytywne emocje, pozytywne doświadczenia. Mogą to poświadczyć wszystkie uśmiechnięte twarze Małych Pacjentów, którzy po takiej zabawie chętniej i z mniejszym lękiem wchodzą także do innych gabinetów.

Terapeuta karmienia i terapeuta SI stale ze sobą współpracują, uzupełniają się wzajemnie gdyż mają wspólny cel – jak najlepiej wpierać Rodzinę i Dziecko w pokonywaniu trudności w przyjmowaniu pokarmów. W takiej formie pracujemy w ramach koncepcji FIZJOMED EAT.

Related Posts

Zostaw Komentarz

Pobierz Dzienniczek Żywieniowy

dzienniczek zywieniowy

ARTYKUŁY SPECJALISTÓW FIZJOMED EAT

Żywieniowa neofobia
Neofobia żywieniowa – przypadek dwuletniej Oli
29 października 2020
niemowlak terapia karmienia
Jak wygląda wizyta u terapeuty karmienia z niemowlęciem
21 maja 2021
wczesniak wraca do domu
Wcześniak wraca do domu
17 listopada 2021
Wędzidełko problem
Problem z wędzidełkiem – przypadek trzymiesięcznej Gabrysi
18 sierpnia 2020
Zaburzenia karmienia na przykładzie wizyty u neurologopedy
Zaburzenia karmienia przypadek ośmiomiesięcznego Tymka
24 lutego 2021
Pokarmowa wybiórczość
Wybiórczość pokarmowa – przypadek czteroletniego Kuby
26 listopada 2020
pomoc psychologa w leczeniu problemów karmienia
Problem zaburzeń karmienia oczami psychologa
1 lipca 2021
integracja sensoryczna
Pierwsza wizyta u terapeuty SI – integracji sensorycznej
14 lipca 2021
karmienie dziecka od 3 do 6 roku życia
Wizyta u terapeuty karmienia z dzieckiem od 3 do 6 lat
24 maja 2021
dziecko w wieku od 1 do 3 lat u terapeuty karmienia
Wizyta diagnostyczna u terapeuty karmienia z dzieckiem od 1 do 3 roku
22 maja 2021