Terapia oparta na relacji u dzieci ze spektrum autyzmu

Autyzm terapia dzieci

Każdego roku – 2 kwietnia rozświetlają się budynki, elementy architektury niebieskim światłem. I choć w tym roku w głowach nas wszystkich gości głównie kolor żółto – niebieski, to pamiętajmy także, że kwiecień to miesiąc rozszerzania świadomości na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Co nazywamy zaburzeniem ze spektrum autyzmu?

Nasze rozumienie z czym to zaburzenie neurorozwojowe jest związane zwiększa się z roku na rok. Wiemy, że spektrum autyzmu to nie choroba, że występuje od wczesnego dzieciństwa, że wiąże się z deficytami w zakresie komunikacji i integracji społecznej, że dzieciaki mają ograniczone, sztywne wzorce aktywności. Prezentują niespecyficzne zainteresowania, także sensoryczne. Często trudniej rozwija się u nich mowa, która bywa specyficzna, często prezentują wybiórczość pokarmową. Po latach obserwacji, badań i doświadczeń kryteria diagnostyczne są sprecyzowane. Nikt jednak wciąż nie odpowiedział na pytanie: skąd? dlaczego? Na to musimy jeszcze poczekać.

Zaburzenia karmienia u dzieci ze spektrum autyzmu – film

Ten wyjątkowy materiał ma na celu wzrost świadomości wśród opiekunów, społeczeństwa, że dzieci ze spektrum autyzmu są poza schematem, trzeba je odpowiednio zrozumieć.

Autyzm przełom w podejściu

Aby uświadomić sobie jak długą drogę trzeba było do tego etapu rozumienia zaburzeń ze spektrum przejść, wystarczy chwycić za pozycję Johna Donvana i Caren Zuker „Według innego klucza”, w której autorzy przedstawiają jak na przestrzeni blisko 80 lat zmieniało się podejście do autyzmu. Jak przez lata badano, eksperymentowano – często w sposób szokujący – by na tej bazie tworzyć nowe metody, techniki i sposoby pracy z dziećmi. Dziś jest ich tyle, że ciężko je nawet policzyć!
Metod uniwersalnych nie ma, tak jak nie ma dwóch takich samych dzieci.

Metod uniwersalnych nie ma, tak jak nie ma dwóch takich samych dzieci.

Pamiętam spotkanie na przełomie maja/kwietnia 2016 roku z autorem książki „Autyzm – przełom w podejściu” Rounem K. Kaufmnanem. Był on „pierwszym dzieckiem” programu Son-Rise, który zmienił podejście do dzieci ze spektrum autyzmu. Przy okazji promocji książki, autor, dzielił się swoimi wspomnieniami z dzieciństwa.

Wielka sala, wypełniona ludźmi słuchała elokwentnego, dowcipnego pana, u którego w wieku 3 lat zdiagnozowano głęboką postać autyzmu, a jego rodzice stworzyli specjalnie dla niego nowy innowacyjny program terapeutyczny. Coś co najbardziej zapadło mi w sercu i głowie to moment, gdy opowiadał jak się czuł jako dziecko, które kochało kręcić talerzami, a wszyscy dookoła chcieli mu tego zabronić! Pokazywali mu świat w którym nie było dla niego niczego ciekawego i jeszcze chcieli żeby on w tym świecie, którego on sam nie rozumiał był ciałem i duchem. Każde zmuszanie do wykonywania czynności, które były mu tak obce i odległe utwierdzało go w przekonaniu, że ten świat neurotypowy to miły i przyjazny nie jest….

Bo właśnie, gdy chcemy nauczyć dziecko jeździć na rowerze to przy każdej okazji zrzucamy je z niego, czy pchamy rower żeby zobaczyło jak jest fajnie? Straszymy je rozbitymi kolanami, czy dbamy o to, aby czuło się bezpiecznie?

Spektrum autyzmu a integracja sensoryczna

Oczywiście, nie ma dwóch takich samych dzieciaków i u każdego ścieżka do osiągnięcia wyznaczonego celu wygląda zupełnie inaczej, ale bazą w każdej z nich jest jedno – RELACJA.

W pracy terapeutycznej zaczynamy od wzbudzania zaufania, co wiąże się z daniem dziecku czasu i przestrzeni. Celebrujemy każdą, nawet najkrótszą formę kontaktu, budując wspólne pole uwagi. W sposób dla dziecka bezpieczny staramy się inicjować kontakt, zachęcamy do niego, prowokujemy go. Staramy się ten stan utrzymać jak najdłużej! Dajemy dziecku wsparcie, pomagamy, nazywamy to, czego samo nazwać nie potrafi.  Podążamy za jego pomysłami. Oczywiście gdy trzeba stawiamy granice, bo każde dziecko ich potrzebuje, ale bazujemy na wzmacnianiu tego co pozytywne. Nie zadajemy pytań, na które dziecko nie może odpowiedzieć, a gdy już o coś zapytamy spokojnie czekamy.

Przeczytaj historię 3 letniej dziewczynki ze spektrum autyzmu

Kluczową rolę w budowaniu relacji odgrywają rodzice. Terapeuta integracji sensorycznej jest łącznikiem pomiędzy dzieckiem ze spektrum autyzmu, a opiekunem. Jeżeli osoby, które przebywają całymi dniami z dzieckiem nie zaakceptują faktu, że ich pociecha nie jest neurotypowa; jeżeli nie będą współpracowali z terapeutą wykonując jego wskazówki w codziennym życiu, nie będą podążali za dzieckiem nawet najlepiej prowadzona terapia może zakończyć się fiaskiem. Z doświadczenia jednak wiem, że wspólnymi siłami można nieco odmienić los dziecka i dać mu szansę na szczęśliwe życie.

Spojrzenie na dziecko ze spektrum autyzmu

Kluczem w terapii jest holistyczne patrzenie na dziecko, a nie tylko jego zaburzenie. Patrzenie przez pryzmat potrzeb, odpowiadanie na nie, praca nad tym aby wspierać je w pokonywaniu wyzwań. Naszym zadaniem jest pokazanie, że świat jest przyjazny, bezpieczny. Że to świat, który odpowiada na inicjatywy, akceptuje, daje wsparcie i to my dorośli, terapeuci, rodzice, jesteśmy tego świata ambasadorami.

Related Posts

Zostaw Komentarz

Pobierz Dzienniczek Żywieniowy

dzienniczek zywieniowy

ARTYKUŁY SPECJALISTÓW FIZJOMED EAT

Żywieniowa neofobia
Neofobia żywieniowa – przypadek dwuletniej Oli
29 października 2020
Zaburzenia karmienia na przykładzie wizyty u neurologopedy
Zaburzenia karmienia przypadek ośmiomiesięcznego Tymka
24 lutego 2021
wczesniak wraca do domu
Wcześniak wraca do domu
17 listopada 2021
integracja sensoryczna
Pierwsza wizyta u terapeuty SI – integracji sensorycznej
14 lipca 2021
niemowlak terapia karmienia
Jak wygląda wizyta u terapeuty karmienia z niemowlęciem
21 maja 2021
Problemy niejadka w trakcie świąt
Przy świątecznym stole z niejadkiem – jak przygotować się i przeżyć święta?
15 grudnia 2021
Rozmowa o problemach wybiórczości pokarmowej
Na huśtawce – rozmowa z mamą dziecka z wybiórczością pokarmową
16 czerwca 2021
dziecko w wieku od 1 do 3 lat u terapeuty karmienia
Wizyta diagnostyczna u terapeuty karmienia z dzieckiem od 1 do 3 roku
22 maja 2021
Pokarmowa wybiórczość
Wybiórczość pokarmowa – przypadek czteroletniego Kuby
26 listopada 2020
karmienie dziecka od 3 do 6 roku życia
Wizyta u terapeuty karmienia z dzieckiem od 3 do 6 lat
24 maja 2021