Staw łokciowy

Jak go leczymy

Dolegliwości bólowe związane z urazami stawu łokciowego można minimalizować z pomocą osteopaty. Dzięki badaniu manualnemu możliwe są do zdiagnozowania ich przyczyny, wśród których bardzo często występują tzw. „łokieć golfisty” i „łokieć tenisisty”. Od szybkiego rozpoczęcia terapii po postawieniu diagnozy oraz regularności i zaangażowania w jej przebiegu zależy w dużej mierze złagodzenie objawów oraz przywrócenie sprawności. W terapii wykorzystywane są techniki mobilizacji stawu, techniki drenażowe – zwłaszcza w przypadku obrzęków – oraz techniki powięziowe. Wszystkie one są pomocne także w przypadkach stanów pourazowych, pooperacyjnych i zapalnych.

Stany zapalne

W przypadku dolegliwości występujących w obrębie stawu łokciowego (m.in. łokieć tenisisty czy golfisty), także tych w stanach zapalnych, pourazowych i pooperacyjnych, rehabilitacja oparta jest na jak największej ilości indywidualnie dobranych, funkcjonalnych ćwiczeń czynnych. Pozwala to na zwiększenie zakresu ruchu uszkodzonego stawu, poprawę elastyczności tkanek miękkich – mięśni, więzadeł, torebek stawowych, normalizację napięcia, poprawę wytrzymałości tych tkanek, zwiększenie przepływu przez nie krwi. Dzięki odpowiednio dobranej terapii manualnej i ćwiczeniom zmniejsza się stan zapalny, ból, opuchlizna. Pomagają one także zwiększyć ruchomość w stawie, wzmocnić osłabione mięśnie, rozciągnąć te nadmiernie przykurczone.

Stany zapalne

Staw łokciowy jest bardzo podatny na różnego rodzaju urazy czy choroby typowo stawowe, głównie dlatego, że jest narządem o skomplikowanej i złożonej budowie. Jeśli dolegliwości bólowe są silne i długotrwałe należy skorzystać z diagnozy specjalisty ortopedy, który zleci odpowiednie postępowanie, aby wyeliminować ból i przywrócić całkowitą sprawność w łokciu. Najczęściej występującymi dolegliwościami są tzw. „łokieć tenisisty” (zmiany w okolicy prostowników nadgarstka) i „łokieć golfisty” (zmiany dotyczące zginaczy nadgarstka), ale ból może wystąpić także w stanach pourazowych, pooperacyjnych i zapalnych.

Stany zapalne

Badanie USG jest skuteczną metodą wspomagającą w diagnostyce dolegliwości stawu łokciowego, pozwalającą na ocenę stanu zapalnego w stawie oraz określenie przyczyn powstawania dolegliwości bólowych. Badanie to umożliwia ocenę przyczepów, ciągłości ścięgien mięśni, torebki stawowej oraz powierzchnie chrzęstne, odpowiadające za ruchomość stawu. Jest ono szczególnie pomocne w przypadku dolegliwości bólowych i urazów stawu łokciowego wynikających ze schorzeń takich jak łokieć tenisisty czy łokieć golfisty.

Stany pourazowey