Rwa kulszowa – jak sobie radzić?

RWA KULSZOWA – CO TO JEST?

W ciele człowieka, a dokładniej od dolnego odcinka kręgosłupa (przestrzenie miedzykręgowe L4-S3) aż do obszaru kolanowego znajduje się nerw kulszowy. Jest to nerw, który zarówno przenosi informacje czuciowe jak i ruchowe. Oznacza to, że w przypadku dysfunkcji tego nerwu objawy będą charakteryzowały się doznaniami czuciowymi (drętwienie, mrowienie) jak i ruchowymi ( np. osłabiona siła mięśni prostujących staw biodrowy).

GDZIE SZUKAĆ PRZYCZYNY?

Najczęstszymi przyczynami rwy kulszowej są uciski nerwu kulszowego, wywołane długotrwałym przebywaniem w pozycji siedzącej. Uciski mogą się odbywać w różnych miejscach nerwu. Przykładowo – w obrębie otworu międzykręgowego kręgosłupa może dojść do zmiany anatomicznej, która będzie zmniejszała średnicę tego otworu powodując ucisk części nerwu kulszowego (np. dyskopatia, narośla na kręgach). Podrażnienie nerwu będzie wywoływało stan zapalny, co powoduje obrzęk w obrębie miejsca uciśnięcia. Inną przyczyną powodującą ucisk może być przebieg nerwu przez mięsień gruszkowaty. Taka budowa anatomiczna występuje u ok. 12-15% osób. W tym przypadku skurcz mięśnia będzie prowadził do uciśnięcia nerwu.

JAK LECZYĆ?

Rwa kulszowa jest dość częstym stanem objawów, na które cierpi coraz więcej osób. Najskuteczniejsze leczenie rwy kulszowej można zaobserwować u pacjentów, którzy zauważając pierwsze objawy od razu szukają pomocy u fizjoterapeuty bądź osteopaty. Obaj specjaliści, podczas wizyty dokładnie zdiagnozują przyczynę rwy kulszowej za pomocą wywiadu, występujących objawów i testów potwierdzających występowanie tego schorzenia. W procesie leczenia rwy stosowana jest terapia manualna wspomagana indywidualnie dobranym zestawem ćwiczeń.
Pamiętaj im szybciej udasz się do fizjoterapeuty, tym proces leczenia będzie bardziej efektywny.